A coworking irodák remek lehetőséget kínálnak a szabadúszóknak, vállalkozóknak és távmunkásoknak, hogy inspiráló környezetben dolgozzanak. Mint minden újdonság, a coworking is igényelhet egy kis időt, hogy magabiztosan mozogj benne. Összegyűjtöttünk néhány íratlan szabályt, amelyek segítenek abban, hogy a legtöbbet tudd kihozni a közösségi irodák használatából.
1. Légy barátságos
Bátran köszönj rá másokra! A coworking terek közösségi jellegükből fakadóan kedveznek az ismerkedésnek. Egy egyszerű üdvözlés nemcsak barátságos légkört teremt, de azt is jelzi, hogy nyitott vagy a másokkal való kapcsolódásra.
Nem kell rögtön hosszú beszélgetéseket folytatnod mindenkivel, már a gyors köszönés is elegendő ahhoz, hogy barátságos benyomást kelts, és hozzájárulj a közösség kellemes hangulatához.
Arra viszont mindenképp érdemes odafigyelned, hogy munka közben nem biztos, hogy ismerkedni akarnak a többiek. Bár jellemzően a közösség az, ami hosszú távon egy coworking irodába csábítja a bérlőket, de ez nem jelenti azt, hogy itt folyamatosan lehet ismerkedni, kapcsolatokat építeni. Jellemzően a reggeli kávézás és az ebédidő alatt szoktak a bérlők egymással kapcsolódni. Illetve a közös rendezvényeken, legyen az szakmai vagy baráti jellegű.
Fontos megjegyezni, hogy ezek a kapcsolódások nem egyik pillanatról a másikra történnek. Az értékes kapcsolatok kialakulásához idő kell, ha szimpatikus egy hely, érdemes rendszeresen, mondjuk hetente egyszer bemenned, hogy a közösség részévé válhass.
Ha valamiben nem vagy biztos, nyugodtan kérdezz! A community manager azért van, hogy segítsen Neked, legyen szó a házirendről, a technikai felszerelésekről vagy vagy bármiről, amit nem értesz.

2. Figyelj oda másokra
A közösségi irodába alapvetően dolgozni járnak az emberek, és ezt szeretnék a lehető legkevesebb zavaró tényező mellett megtenni. Figyelj oda, hogy ne terjeszkedj túl a saját asztalodon,és ne foglalj el feleslegesen székeket vagy kanapékat, ha nem használod őket. Ha látod, hogy valaki elmélyülten dolgozik, tartsd tiszteletben a személyes terét, és ne zökkentsd ki a munkából.
3. Intézd diszkréten a telefonjaidat
Ha hosszabb hívásokat vagy videókonferenciákat kell lebonyolítanod, próbáld meg az erre kijelölt helyiségekben intézni. Ha nincs erre külön tér, akkor igyekezz halk maradni, hogy ne zavarj másokat. Mindenképp kérdezd meg a hely üzemeltetőjét vagy a community managert, hogy mi a protokoll a hívásokra. Van, ahol az a megállapodás, hogy akár a közös térben is telefonálhatsz, de van, ahol csak az arra kijelölt helyeken.

Használj fülhallgatót, hogy minimalizáld a zajt, és ha lehet, keress egy nyugodt helyet a beszélgetéshez.
Ugyanez igaz a zenehallgatásra is: mindig használj fülhallgatót. Lehet, hogy te szeretsz zenére dolgozni, de ne feledd, hogy nem mindenki osztozik a zenei ízlésedben. Tiszteld meg a többieket azzal, hogy nem hangosan hallgatod a zenét, így mindenki zavartalanul koncentrálhat a munkájára.
4. Ne hagyj rendetlenséget magad után
Használat után mindig pakolj el magad után, legyen szó az asztalodról, a konyháról vagy a tárgyalóról. A tisztaság közös érdek. Mindig mosogass el magad után, és tartsd tiszteletben a közösség érdekeit azzal, hogy rendet hagysz magad után. Egy rendezett közösségi tér mindenki számára kellemesebb és inspirálóbb.
5. Ne foglald feleslegesen a közös eszközöket
A nyomtató, kávéfőző, hűtő vagy egyéb közösen használt eszközök mindenki számára elérhetők – használd őket felelősségteljesen! Ne foglalj le feleslegesen erőforrásokat, és ha valami elromlik, jelezd a Community Managernek.

6. Időben hagyd el a tárgyalót
Ha tárgyalót vagy egyéb közös helyiséget szeretnél használni, mindig ellenőrizd a foglalási rendszert, és tartsd be a meghatározott időkereteket. Ne használd a termet hosszabb ideig, mint amennyit lefoglaltál.
Ha túlléped az időt, az nemcsak neked okozhat kényelmetlenséget, hanem mások munkáját is megzavarhatja, akik a következő foglalásra érkeznek. A csúszás miatt másoknak késlekedniük kell, ami könnyen frusztrációt okozhat és csökkentheti a közösségi tér hatékonyságát. Tartsuk tiszteletben egymás időbeosztását!
7. Maradj otthon, ha beteg vagy
Ez talán magától értetődőnek tűnhet, de a coworking közösség iránti tisztelet egyik alapvető formája, ha betegen nem mész be az irodába. Legyen szó megfázásról, influenzáról vagy bármilyen fertőző betegségről, a legjobb megelőzni a továbbadás kockázatát, és otthon maradni, amíg jobban nem leszel.
Valószínűleg te is hallottál már olyan kollégáról, aki betegsége ellenére is bement dolgozni, miközben mindenki próbálta elkerülni őt, és imádkozott, hogy ne kapja el. A COVID-19 időszakában még inkább nyilvánvalóvá vált, hogy a közösség védelme érdekében fontos odafigyelni egymás egészségére, és ha szükséges, távolról dolgozni. Erre továbbra is érdemes odafigyelned.

8. Adj visszajelzést az iroda üzemeltetőinek
Ha bármi problémát vagy fejlesztési lehetőséget látsz, ne habozz jelezni a community managernek. Egy jól működő coworking közösség kulcsa a folyamatos kommunikáció és a visszajelzés. A community manager akkor tud igazán kedvedre való szolgáltatást nyújtani, ha világosan kommunikálod az igényeidet. Az ötleteidet biztosan megköszönik, és ha meg tudják valósítani, mindent megtesznek majd, hogy a kedvedben járjanak. A közvetlen visszajelzés segíti őket abban, hogy a lehető legjobb élményt biztosítsák számodra.
A coworking irodák sikerét a közösség tagjai határozzák meg. Ha mindenki odafigyel a többiekre és tiszteletben tartja az alapvető együttműködési szabályokat, a coworking nemcsak egy hatékony munkateret biztosít, de olyan inspiráló közeget kínál, ahol hosszú távú üzleti kapcsolatokra és új barátságokra is szert tehetsz.